Toer reglement

1. Iedereen die, om wat voor reden dan ook, zichzelf of anderen in gevaar brengt en/of een ongeluk overkomt of veroorzaakt is daar uitsluitend zelf voor verantwoordelijk. Nooit kan de organisatie/organisator van de rit hiervoor verantwoordelijk worden gesteld
2. Voor vertrek: zorg dat je motorfiets in orde is, vooral banden, remmen en stuurinrichting en zorg dat je bagage goed vast zit. Het is verstandig om behoorlijk beschermende kleding (b.v. leer) aan te hebben, een goed passende helm en een (redelijk) krasvrij vizier. Uiteraard moet de motorfiets minimaal W.A. verzekerd zijn en moet de berijder (m/v) in het bezit zijn van een geldig rijbewijs
3. We vertrekken met een volle tank
4. We vertrekken stipt op de afgesproken tijd. Kun je dat om wat voor reden dan ook niet halen, laat dat dan even weten, zodat er rekening mee gehouden kan worden. Graag minimaal 20 minuten voor de vertrektijd aanwezig zijn
5. Van tevoren moet duidelijk zijn, wie als eerste en wie als laatste rijdt. Echter, iedereen is er verantwoordelijk voor dat de groep (groepen) bij elkaar blijft (blijven). Dat geldt vooral bij verkeerslichten, kruisingen en inhaalmanoeuvres. Elke groep heeft een eigen voorrijder en een eigen achterrijder. Per groep maximaal 10 tot 14 rijders (m/v)
6. Automobilisten onderschatten vaak de snelheid van een motorfiets. Houd hier rekening mee en rijdt met gedimd groot licht
7. Rijd nooit blindelings achter je voorganger aan, want ook die kan een fout maken
8. Rijd in blokvorm, op die manier heb je een beter overzicht en de onderlinge afstand wordt er groter door
9. HOUD VOLDOENDE AFSTAND
10. Vermijd inhalen onderling, blijf zoveel mogelijk op een eenmaal ingenomen plaats rijden
11. Mensen die niet te snel willen of kunnen rijden, behoren vooraan in de groep te rijden
12. RIJ JE EIGEN TEMPO. Het domste en het meest asociale wat je kunt doen, is harder rijden dan je zelf kunt, mag en wilt. We zijn bezig met een toerrit, denk een beetje aan de maximum toegestane snelheid. Denk ook aan ruiters, fietsers, wandelaars, spelende kinderen enzovoort. Ze kunnen soms plots ‘vreemde onverwachte dingen' doen, laat je niet verrassen
13. Wanneer er ingehaald gaat worden, probeer dat dan niet met zijn allen tegelijk te doen, maar gewoon zoals je dat doet wanneer je alleen rijdt. Daarmee voorkom je dat auto`s kilometers lang achter de groep zitten. Dit heeft namelijk vaker gevaarlijke situaties en ergernis tot gevolg
14. Wil je rusten of tanken of wat dan ook, maak dat kenbaar aan de eerste rijder of indien dat niet mogelijk is aan de laatste rijder zodat die de eerste man kan waarschuwen. Hier kan dus een uitzondering op de regel gelden: in dit geval is inhalen eventueel toegestaan omdat je de voorrijder ergens van op de hoogte wilt of moet brengen
15. De motorfiets met de kleinste actieradius bepaalt de afstand tussen twee tankstops. Bij een tankstation tanken we het liefst allemaal. Immers, we staan dan toch stil en het zou vervelend zijn dat er een paar kilometer na een tankstop nog iemand blijkt te moeten tanken.
16. Stoppen om regenkleding aan te doen, doen we slechts eenmaal
17. Diegene(n) die de rit organiseert (organiseren), zorgt (zorgen) dat meerdere mensen binnen de groep de routebeschrijving hebben. Zet de route op papier en maak er indien enigszins mogelijk een GPS-route van (TomTom/Garmin)
18. Kijk niet alleen voor je maar ook achter je. Zie je dat de motor(en) achter je het niet bij kan (kunnen) houden, stop dan (bij de eerstvolgende kruising of splitsing) en wacht totdat de rest weer bij is
19. Raken we toch iemand kwijt, stop dan met de hele groep op een veilige plaats en laat enkele mensen terug gaan naar de plaats waar we op het laatst bij elkaar waren en wachten. Degene die de groep kwijt is moet ook naar die plaats terug gaan
20. Tijdens toertochten is alcoholgebruik niet toegestaan
21. De organisatie/organisator aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, iedereen rijdt mee geheel voor eigen risico. Dat wil (ook) zeggen dat de organisatie/organisator nergens voor verantwoordelijk is (te stellen) behalve voor zijn/haar eigen verkeersovertredingen en dergelijke. Uiteraard gelden de verkeersregels zoals die in het land gelden waarin de route gereden wordt. Ook ‘voorrijders’ aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid en zijn niet verantwoordelijk (te stellen) voor wat andere
rijders in hun groep doen of veroorzaken. Met andere woorden: u mag meerijden in de/een groep, maar u doet dat altijd geheel voor uw eigen risico, laat dit alstublieft duidelijk zijn.

Elke deelnemer gaat akkoord met dit reglement en verklaart akkoord te zijn met deze voorwaarden door zijn/haar deelname.
Dit toerreglement geldt voor alle door mij/ons georganiseerde ritten en is een iets aangepaste versie van een ‘standaard toerreglement voor motortoertochten’.